Rondje zuid.. - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Nicky Heuvel - WaarBenJij.nu Rondje zuid.. - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Nicky Heuvel - WaarBenJij.nu

Rondje zuid..

Door: Nicky van den Heuvel

Blijf op de hoogte en volg Nicky

21 Maart 2013 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Omdat de techniek me in de steek liet, heb ik dit verslagje, wat al ruim een week klaar staat op mijn telefoon, niet kunnen plaatsen. Dus een beetje verlaat, maar toch veel leesplezier ;)

Onze laatste week in Nieuw-Zeeland is alweer ingegaan. Vanuit Wellington zijn we vorige week met de ferry overgestoken naar het zuidereiland. Het verschil tussen noord en zuid qua landschap, is dat je in het noorden veel vulkanische gebergten ziet en in het zuiden gletsjers met meervorming waardoor het me een aan Zwitserland doet denken. Echt alles is ansichtkaartwaardig.

De eerste stop was in Kaiteriteri waar Keet en ik onze kajakskills op de proef hebben gesteld. Met een groep van tien, allemaal in een tandemkajak, de zee op en peddelen. Over verborgen talent gesproken! Moeiteloos als twee ervaren kajakkers varen we met een snelheid van 18 knopen (ik heb geen flauw idee ;) en geven we de rest van de groep het nakijken. Synchroon peddelen we langs een klein eilandje en de split apple rock, iets waar Kaiteriteri om bekend staat. Een grote, ronde rots die perfect doormidden is "gehakt". De maori legende zegt dat twee ruziemakende goden de rots hebben gesplitst. Geologen leggen de verklaring bij een ice age.

Naast het kajakken is er niet veel te beleven in het plaatsje, maar moeten we ons hier wel nog een dag zien te vermaken. Wat doe je als je je verveelt? Hmm, mja gaan we maar een flesje cider halen en een videoclip opnemen op het strand. Toen daar de lol vanaf was en Kedie terug naar het hostel ging, zijn Sil en ik voor cider fles nummer twee gegaan en viel ons oog op een pakje schminkkrijtjes. Daar kunnen we ons wel even mee vermaken. Twee uur later huppelden we hand in hand als twee clowntjes zwaaiend langs de overvolle terrasjes. Waar je een kind al niet blij mee kan maken :)

We touren door naar Westport, goed voor een girls night die bestond uit films kijken in onze pyjama's en vervolgens naar Franz Josef. In Franz was het heerlijk weer en stond de volgende activiteit op ons te wachten: gletsjer hike. Eerst krijgen we weer een briljante outfit met als kers op de taart schoenen met pinnen eronder. Een lange broek is niet nodig zei meneer, want het is lekker zonnig vandaag. De gletsjer kan je niet zelf beklimmen omdat het begin onveilig is door de vele verschuivingen en het smelten, dus we worden met een helikopter het ijs op gevlogen. Nicky zorgt dat ze netjes naast de piloot kruipt voor perfect zicht. Plus ik kon ook goed naar buiten kijken ;) Leuk speeltje hoor zo'n helikopter. Op de gletsjer aangekomen staat onze gids ons op te wachten met zijn houweel en gaat de tocht van start. Niet koud hè? Te bevriezen staan we, maar zolang we lopen is het goed te doen. We kijken onze ogen uit over de enorme ijsvlakte en lopen drie uur over de gletsjer, door tunnels, klimmen via het ijs omhoog en vinden grip door de pinnen aan onze schoenen hard de grond in te stampen. Een hele gave ervaring!

En nu is het feest! Queenstown, de party place van Nieuw-Zeeland. Super schattig stadje aan een groot meer omringd door bergen, maar waar het met name om draait is het uitgaansleven. Alle backpackers die je eerder onderweg hebt ontmoet kom je hier tegen, omdat iedereen hier zich een aantal dagen flink laat gaan. Na vier dagen passen deze dames prima binnen het profiel van een alcoholist. Ik had me echter geen betere afsluiting van Nieuw-Zeeland kunnen bedenken. Onze katers worden deze dagen bestreden met de world famous Fergburger. Iedereen praat erover dus je kunt het niet negeren. Ongeacht het nu middag, avond of nacht is, in dit kleine tentje van zo'n 50 vierkante meter staan altijd minstens 40 mensen te wachten op hun delicious burger. Ook wij zijn niet te beroerd om er een te proberen en werkelijk waar, alsof er een engeltje over je tong piest! Hij is echt enorm, maar geen kruimel blijft gespaard en je vingers worden erbij af gelikt.

Morgen vertrekken we naar Christchurch om vanuit daar naar Bali te vliegen en onze teint terug te krijgen..

Tot over ruim twee weken!

X Nicky alias de panda

• 21 Maart 2013 - 14:11

Ton Uit Nuenen:

Hoi Nicky,

Ik ga de reisverslagen wel missen straks als alles er weer opzit. Het zal wel wennen worden. Geniet nog maar even de komende weken.
    Tot slot alsnog gefeliciteerd met jouw verjaardag. Dat was afgelopen dinsdag als ik mij niet vergis. Sto, helemaal niet meer aan gedacht.

Feest ze nog maar even en tot horens / ziens,

Ton