Same same but different - Reisverslag uit Ko Samui, Thailand van Nicky Heuvel - WaarBenJij.nu Same same but different - Reisverslag uit Ko Samui, Thailand van Nicky Heuvel - WaarBenJij.nu

Same same but different

Door: Nicky van den Heuvel

Blijf op de hoogte en volg Nicky

19 Oktober 2012 | Thailand, Ko Samui

Aangezien we al een aantal uurtjes in de bus zitten, dacht ik: wat is nu een betere bezigheidstherapie dan even een verhaaltje te schrijven voor het thuisfront.

Laat ik beginnen met wat te vertellen over Pai. Pai is cool :) Het hostel waar we in een gezamenlijke dorm slapen, blijkt dé ontmoetingsplek voor backpackers waar 's avonds gezellig met zo'n 25 man wat gedronken wordt voor men de kroeg ingaat.. Problemen met inburgeren zijn hier niet, want iedereen is super open en je wordt direct bij gesprekken betrokken. In dit hostel leren we veel nieuwe mensen kennen met allemaal hun eigen verhaal. Een kleine selectie uit de groep:
- Megan, Australisch meisje zo gek als een deur die hier in Pai zojuist kinderlijke tekening van een kat op haar ene schouder en een hond op haar andere schouder heeft laten tatoeëren. Met kerst houdt ze een feestje bij haar thuis in Melbourne waar we meer dan welkom zijn.
- Oleg, een Israëlische jongen die veel met megan optrekt, maar wel twee tegenpolen van elkaar. Komt net uit 3 verplichte dienstjaren in het leger en gaat zoals veel israeliers na deze dienst op reis en begint hierna pas aan zijn studie. Een lieve, rustige jongen waar je leuk mee kan praten.
- Richie Rich, een Engelse man van 32 die zwaar drugsverslaafd is geweest, anderhalf jaar in de gevangenis heeft gezeten en daar het licht heeft gezien. Nu al 13 jaar clean en zelfs alcohol vermijdt hij.
- Heather, Amerikaans meisje en dan echt het prototype als in overdreven aanwezig.. Uit california, working in entertainment en haar carriere als actrice staat in de kinderschoenen. Aldus Heather zelf.
- Karl en Kent, uit zuid-afrika en engeland. Op het moment van ontmoeting compleet trippend van de magic mushrooms waarbij ze jezus en buddha in omhelzing hebben gezien en nu helemaal into het spirituele zijn.
En zo nog een hoop meer, een mooi groepje bij elkaar dus.

Voor overdag huren Kedie en ik een scooter zodat we een beetje rond kunnen touren.. Een verzameling van Nederlanders die we al in Chiang Mai hebben ontmoet loopt ook in Pai rond en komt elkaar tegen, wat resulteert in het feit dat we met 8 Dutchies, mannen en vrouwen gelijk verdeeld, een tour maken door Pai en omgeving. Chillen bij en glijden van watervallen, canyon bekijken, heerlijk badderen in warm waterbronnen, gezellig uit eten, drinken, spelletjes spelen bij ons hostel en stappen..

Na Pai vliegen we richting het zuiden en belanden we na 1 avondje Phuket (alleen om te overnachten) en 1 avondje Krabi op Tonsai beach. Jeuj eindelijk.. het eerste strand!! We verblijven in een klein, stinkend houten hutje met ijskoude douche en een wc die je middels een emmer water eigenhandig moet doorspoelen, maar prima prijs-kwaliteitverhouding aangezien we hier slechts 3 euro pp betalen. Dit strand is uitermate geschikt voor mensen die aan rockclimbing doen. We komen ogen te kort door alle spiermassa's en gebruinde sixpacks die passeren.

Een groepje canadezen is op zoek naar mensen die mee willen klimmen, zodat we met zn allen een boot en kajak kunnen huren om naar de rotsen toe te varen, dus Kedie en ik gaan een poging wagen. Niet het echte werk met touw, harnas etcetera, maar deep water solo. Oftewel, het echte werk, maar wanneer je nu valt zit je niet veilig vast aan een touw, maar val je in het water in de hoop dat je niet onderweg langs een rots afschaaft (doe mij maar een touw). De rotsen gaan echt steil omhoog en enige vorm van grip is ver te zoeken. Tenminste, voor ons beginners. De mannen waar we mee waren klimmen vlot zo'n 40m hoog, om vanaf daar vervolgens met een achterwaartse salto het water in te duiken. Na wat pogingen vermaak ik me op mn best met de kajak en snorkel terwijl de mannen het steeds hoger op gaan zoeken. Fearless of gewoon dom?

We zijn 3 nachten gebleven op Tonsai beach waar men, naast het klimmen, zich bezig houdt met koorddansen, vuurspugen en andere gymnastische spelletjes met vuur. Daarnaast wordt er wat getekend, muziek geluisterd en vooral uitgerust. Dansen in de kroeg komt hier niet in je op, iedereen ligt of zit op kussens op de grond.. Een live bandje speelt iedere avond in een taal lijkend op Engels en gebruikt continu de kreten "same same but different" en "thank you very big". Prima entertainment!

Op dit moment zitten we te wachten op de volgende bus naar Koh Samui, aan de oostkust van Thailand. Hier gaan we eilandhoppen van Samui naar Phangan (half moon party) en Koh Tao. Exciting ;)

Wordt vervolgd...

• 19 Oktober 2012 - 17:41

Henri P:

Leuk die bloemrijke vertelling waarbij ik je houding en gedrag "Woehaa doe mij maart een touw" helemaal kan voorstellen en plaatsen.
    Hier begint de herfst langzaam ofwel " ik ben jaloers op jullie weer daar"
    Maar aan de andere kant

• 24 Oktober 2012 - 09:45

Dirkje:

Hey Nicky,

Volgens mij gaat het prima met je aan de andere kant van de wereld. In die paar weekjes al meer beleefd dan een paar jaar in Eindhoven. Leuk om te lezen. Wel stoer hoor dat je bent gaan klimmen en de "glijbaan" hebt aangedurft.
    Geniet van het mooie weer! Een beetje te warm is helemaal niet erg. Hier was het afgelopen dagen nog wel heel lekker (uitzonderlijk warm met 20+), maar de komende dagen gaat het hard naar beneden en vrijdag komen we niet meer boven de 10 graden. Maar daar merk jij allemaal niets van ;-). Veel plezier met eilandhoppen.

Groetjes uit NL,
    Dirkje

• 26 Oktober 2012 - 20:20

Peter Walraven:

Hey Nicky,

wat een leuke tijd zul jij daar hebben. J e maakt heel veel mee en doet heel veel mensenkennis op.
    Hoelang blijf je nog weg?

Groeten Peter.

• 29 Oktober 2012 - 19:59

Yvonne Te M.:

Hey Nicky,
    Heerlijk die verhalen van je te lezen, om helemaal jaloers op te worden. Ik heb ook je foto's bekeken en dat is beter dan werken (zelfs in een nieuwe baan, haha). Geniet vooral lekker van je vrijheid. Ik blijf je volgen.
    Groetjes, Yvonne